شرکت های تضامنی و نسبی چه شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند ؟

کلمه شرکت به معنی شریک شدن دو یا چند نفر در اموری خاص جهت رسیدن به اهدافی مشترک است . شرکت های تضامنی و شرکت های نسبی از جمله شرکت های قابل ثبت در ایران هستند . این دو نوع شرکت در عین این که تفاوت هایی با یکدیگر دارند، دارای شباهت هایی نیز می باشند .

قبل از هر چیزی بهتر است تعریفی مناسب از هر کدام از این شرکت ها داشته باشیم .

  • شرکت تضامنی : شرکت تضامنی از کامل ترین و قدیمی ترین نوع شرکت تجاری در ایران و حتی جهان به حساب می آید . این نوع شرکت معمولا بین دو یا چند شریک تحت نامی مشخص برای انجام امور تجاری صورت می گیرد . در این نوع شرکت ها تمام شرکاء مسئول تعهدات شرکت هستند .
  • شرکت نسبی : شرکت نسبی از جمله شرکت های تجاری است که در موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرد . این نوع شرکت ها به طور کلی تحت عنوان و نام خاصی تشکیل می شوند و هر یک از شرکاء به میزان سرمایه ای که در شرکت گذاشته اند، در شرکت مسئولیت دارند .

تفاوت های شرکت نسبی و تضامنی

از جمله تفاوت های مهم شرکت تضامنی و شرکت نسبی در این است که در شرکت تضامنی کلیه شرکاء مسئول پرداخت بدهی و معوقات شرکت هستند، این یعنی کلیه شرکاء نسبت به کلیه سرمایه شرکت تعهد دارند ولی در شرکت نسبی، شرکاء تا میزان سرمایه ای که در شرکت گذاشته اند، مسئولیت دارند .

شباهت های شرکت نسبی و تضامنی

  • در هر دو شرکت، یعنی هم شرکت تضامنی و شرکت نسبی، قانون میزان حداقل یا حداکثری برای میزان سرمایه مشخص نکرده است .
  • هر دو شرکت با حداقل دو شریک قابلیت تشکیل دارند ولی باید توجه داشت که در هر دو شرکت نیز حداکثریتی برای تعداد شرکاء تعیین نشده است .
  • در این نوع از شرکت ها سود و منافع شرکت، از طریق مقدار سهم الشرکه شرکت تقسیم می شود .
  • در این شرکت ها اگر شخص جدیدی وارد شرکت شود، آن شخص یا اشخاص مسئولیت نسبت به قروض قبل از ورود به شرکت هم دارند . در نتیجه به طور کلی تمامی تصمیمات و تغییرات در شرکت های نسبی و تضامنی باید مورد تایید تمام شرکاء باشد .
  • در هر دو شرکت هیچ یک از شرکاء بدون رضایت کلیه شرکاء حق انتقال سهم الشرکه خود به فرد دیگر را ندارند .

سخن پایانی

مشاوران کیا ثبت در تمامی ساعات کاری پاسخ گوی هر گونه سوال در زمینه ثبت شرکت نسبی و ثبت شرکت تضامنی هستند . پس اگر در هر مرحله ای به مشکل برخوردید کافی است گوشی خود را بردارید و با شماره های 02188882588 – 02188888273 تماس حاصل فرمایید .