حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت

یکی از دغدغه های اصلی افراد این است که شرکت ها برای ثبت به چه میزان سرمایه اولیه نیاز دارند ؟ حداقل سرمایه ثبت شرکت برای شرکت های مختلف متفاوت است . در ادامه این مقاله به بررسی میزان سرمایه لازم برای ثبت شرکت های تجاری خواهیم پرداخت .

  • شرکت سهامی عام : شرکت سهامی عام شرکتی است که موسسین این شرکت، بخشی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام شرکت به مردم، تامین می نمایند . برای ثبت شرکت سهامی عام، موسسین شرکت باید حداقل 20 درصد از سرمایه شرکت را تعهد کنند و حداقل 35 درصد سرمایه تعهد شده را در ابتدای کار بپردازند . سرمایه اولیه در شرکت های سهامی عام، 5 میلیون ریال یا 500 هزار تومان است .
  • شرکت سهامی خاص : شرکت سهامی خاص شرکتی است که تمام سرمایه آن توسط موسسین تامین شده است . حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص، باید یک میلیون ریال یا 100 هزار تومان باشد .
  • شرکت با مسئولیت محدود : شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون این که سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است . در قانون تجارت حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود ذکر نشده است .
  • شرکت تضامنی : شرکت تضامنی قالب دیگری از انواع شرکت های تجاری است که با حداقل دو شریک تشکیل می شود . در شرکت های تضامنی، میزان مسئولیت هر یک از شرکاء نامحدود است و هر شریک مسئولیت کامل در برابر شرکت دارد . در شرکت های تضامنی، حداقل سرمایه برای ثبت شرکت وجود ندارد و محدودیتی برای سرمایه شرکت در زمان ثبت، مشخص نشده است .
  • شرکت نسبی : شرکت نسبی نیز با حداقل دو شریک تشکیل می شود و حداقل سرمایه برای ثبت شرکت در ایران مشخص نشده است . در شرکت های نسبی، هر شریک به نسبت سهم الشرکه خود در مقابل شرکت مسئولیت خواهد داشت .
  • شرکت تعاونی : در خصوص سرمایه اولیه برای ثبت شرکت تعاونی باید ذکر گردد که قانون محدودیتی برای سرمایه تاسیس این شرکت در نظر نگرفته است .
  • شرکت مختلط سهامی : شرکت مختلط سهامی نیز مانند سایر شرکت های تجاری، با حداقل دو نفر تشکیل می شود . در قانون تجارت، قانونگذار اشاره ای به سرمایه ثبت شرکت مختلط سهامی نداشته و محدودیتی برای سرمایه این شرکت در نظر گرفته نشده است .
  • شرکت مختلط غیر سهامی : سرمایه ثبت شرکت مختلط غیر سهامی نیز همانند سرمایه شرکت مختلط سهامی محدودیتی ندارد .

سخن پایانی

در این مقاله، در خصوص میزان سرمایه لازم برای ثبت شرکت های تجاری صحبت شد . در صورتی که سوالات بیش تری دارید، می توانید با کارشناسان حقوقی کیا ثبت تماس بگیرید تا آن ها شما را در فرآیند ثبت شرکت یاری نمایند .

02188882588 – 02188888273

آدرس کیا ثبت : تهران – ولیعصر – بالاتر از ونک – کوچه شریفی – پلاک 55 – واحد 13