تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

تعداد زیادی از افراد و مخاطبان، ثبت شرکت و ثبت برند را یکی می دانند و فکر می کنند ثبت یکی از این دو به تنهایی کافی است . این ذهنیت و دیدگاه کاملا غلط است و این دو مقوله کاملا از هم جدا و مستقل هستند .

اگر چه ثبت شرکت و ثبت برند به دو مسئله جدا و مستقل اشاره دارند، اما هر دو برای شرکت بسیار مهم هستند و بهتر است در ابتدای فعالیت تجاری، هر دو انجام شوند .

در این مقاله تفاوت های ثبت شرکت و ثبت برند را برای شما بیان می کنیم . تا انتهای این مقاله همراه ما باشید .

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

مهم ترین تفاوت های میان ثبت شرکت و ثبت برند به شرح زیر می باشد :

  • مهم ترین تفاوت میان ثبت شرکت با ثبت برند در کشور ایران این است که  نام شرکت شما به منظور ثبت در نظام حقوقی کشور، بایستی معرف یک مجموعه تجاری بوده در حالی که نام برند، معرف یک محصول یا خدمت خاص است .
  • ثبت شرکت چه مسئولیت محدود باشد چه سهامی خاص باشد چه سهامی عام باشد چه شکل های دیگر، نیازمند حداقل دو شریک است . اگر سهامی خاص یا سهامی عام باشد که بازرس هم نیاز دارد . اما ثبت برند، نیازی به حضور بیش از یک نفر برای ثبت ندارد .
  • ثبت شرکت نیاز به سرمایه اولیه دارد که بسته به نوع شرکت باید توسط شرکا یا سهامداران تامین گردد، اما ثبت برند نیاز به سرمایه اولیه ندارد .
  • مدارک مورد نیاز و مراحل ثبت برند و لوگو به مراتب ساده تر از ثبت شرکت تجاری است . برای ثبت علامت تجاری فقط به مدارک شناسایی متقاضی، مجوز فعالیت و اظهارنامه تشکیل شده احتیاج است اما برای تاسیس شرکت باید اساسنامه و صورتجلسه مورد نیاز را نیز فراهم کرد .
  • ثبت برند برای مدت زمان ده سال صورت می گیرد و بعد از آن باید تمدید گردد اما یک شرکت برای مدت زمان نامحدود ثبت می شود، در صورتی که در اساسنامه چیزی ذکر نشده باشد یا اعضای هیئت مدیره نخواهند شرکت را منحل کنند .
  • در ثبت برند، در صورتی که صاحب شرکت فوت کند، برند تجاری را نمی توان واگذار کرد و به شخص دیگری انتقال داد اما در ثبت شرکت هر کدام از شرکا می توانند سهام خود را منتقل کنند .
  • ثبت شرکت بر عهده اداره شرکت ها و موسسات غیر تجاری است . در حالی که ثبت علائم تجاری، طرح های صنعتی و اختراعات بر عهده اداره مالکیت های صنعتی است .
  • در برند تجاری مالیات یا عوارضی وجود ندارد، اما در ثبت شرکت باید مالیات و عوارض پرداخت کرد .
  • با ثبت شرکت می توانید وام های دولتی دریافت نمایید، در حالی که ثبت برند فقط جنبه تبلیغاتی دارد و نمی توانید از طریق آن وام بگیرید .
  • ثبت برند نیازمند اخذ پلمپ دفاتر قانونی نیست، اما ثبت شرکت نیازمند اخذ پلمپ دفاتر قانونی است .
  • هزینه ثبت رسمی شرکت کمتر از هزینه ثبت رسمی برند است . اما از آنجایی که نیاز به تامین سرمایه اولیه و تهیه محل دفتر شرکت وجود دارد، هزینه های آن در مجموع معمولا بیش تر می شود .

سخن پایانی

ثبت شرکت و ثبت برند فرآیند پیچیده ای دارد و گاهی مستلزم زمان بسیار زیادی است .

متقاضیان ثبت شرکت و ثبت برند می توانند جهت اخذ مشاوره از کارشناسان متخصص کیا ثبت با شماره های  02188882588 –  02188888273  تماس حاصل فرمایند .

کارشناسان کیا ثبت تمامی تلاش خود را می کنند که بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهند تا بتوانند رضایت آن ها را جلب نمایند .

ثبت شرکت و ثبت برند خود را به کیا ثبت بسپارید .